Mitsubishi Colt

Mitsubishi Colt Turbo 1985

TE KOOP:  n.o.t.k.

Wie kent ‘m nog??

De Colt Turbo, in Europa begin jaren ’80 geïntroduceerd in een ‘booming’ GTI markt, met oa. de Golf GTI, Escort XR3i, 205 GTI  en de eveneens ‘geblazen’ 5 GT Turbo en MG Metro. Ondertussen net zo zeldzaam, zoniet zeldzamer (een originele MK1 Turbo van na de facelift had ik nog nooit gezien en er is ook op onderstaande folder na bijna geen foto van te vinden):

Herkenbaar aan de typische ‘hoodscoop’ die destijds alle Mitsubishi turbo modellen sierde en uiteraard voorzien van Mitsubishi’s unieke ‘SUPER SHIFT’ transmissie met 8 verzetten(!). Met z’n opgegeven vermogen van 105 pk en lage gewicht is dit ook naar huidige maatstaven een rap karretje en met z’n onbekrachtigde-, directe besturing een heerlijk nostalgisch rij-ijzer.

Deze Turbo is van origine een Belgisch exemplaar, gebouwd in ’84 en op kenteken gekomen in ’85. Na zo’n 105000 (waarschijnlijk uiterst ‘plezante’) kilometers, is dit exemplaar in een schuur beland om ooit weer opgeknapt te worden; de roestkevers hadden aardig huis gehouden aan met name de spatbordranden en binnenschermen.

Het opknappen was er echter nooit van gekomen, waardoor we deze Colt van de vorige eigenaar over hebben kunnen nemen en uit die schuur hebben gehaald.

Na heel wat uurtjes lassen en een beetje sleutelen was de Turbo uiteindelijk klaar om bij de RDW van een NL kenteken en 2 jaar APK voorzien te worden, waarna hij de weg op mocht!

Helaas bleek al snel dat het lange stilstaan m.n. de turbo geen goed had gedaan; het autootje begon steeds harder te roken. Daarop heb ik de hoofdverdachte gedemonteerd en bleek idd het lagerhuis van de turbo gescheurd, de lagers versleten en de wastegate vast geroest.

Revisie was eigenlijk niet meer goed mogelijk, maar uiteindelijk heb ik een nieuw exemplaar weten te bemachtigen en na montage rijdt het wagentje weer zoals ooit bedoeld en zonder nare rookwolken!

Er zijn zeker punten die nog te verbeteren zijn:

  • De lak is niet best en er zit hier en daar nog wel een ‘plekje’;
  • De uitlaat is een ooit zelf geknutseld exemplaar en zou eigenlijk iets mooiers voor in de plaats mogen;
  • De ‘Economy’ stand van de Super Shift schiet er af en toe uit.

Maar de basis is nu dus goed rijdbaar en met de lage km stand en unieke details in het interieur en onder de kap staat hier toch wel een bijzonder karretje!

Bij de auto zit nog een set originele turbo wielen en een extra Super Shift versnellingsbak, maar ik heb ook nog een complete 3 deurs carrosserie (MK1 GLX 1981) in hele goede staat, waarmee i.c.m. met de geadverteerde Colt ook een 1e generatie turbo gebouwd zou kunnen worden.

Kortom, lang verhaal, unieke auto!

Inruil bespreekbaar.

Powered by: Wordpress